dilluns, 17 de novembre del 2014

ICONES I SENYALS

Les icones o pictogrames són imprescindibles en qualsevol web o aplicació informàtica que intenti ser mínimament atractiva per a l'usuari. Així doncs, una icona és una única imatge que ens permet reconèixer amb un cop d'ull les ordres que hem de clicar per a realitzar accions molt complexes. D'aquesta manera, es sintetitza la informació i es produeix una pretensió d'universalitat, és a dir, que permet conèixer el que significa independentment de la llengua que utilitzi l'usuari. Tot i així, això no vol dir que que tothom és capaç de traduir el missatge, ja que hi ha pictogrames molt complexos i que requereixen uns coneixements previs per tal d'aconseguir descodificar el significat.

En aquesta activitat, hem creat una narració i l'hem il·lustrat amb senyals, ja siguin de tràfic, d'espais públics, d'etiquetatge de roba, d'electrodomèstics, etc, menys icones informàtiques. Hem de tenir en compte que icona i senyal no és exactament el mateix, ja que una icona té com a finalitat representar, en canvi una senyal serveix per indicar, recomanar o prohibir.







Per tal d'exemplificar l'activitat i fer-nos una idea del que havíem de fer, hem llegit a l'aula l'àlbum Paraiso, de l'il·lustrador Bruno Gibert. 








Després, cada grup ha realitzat la seva narració i cadascun de nosaltres ha valorat la feina dels companys amb una qüestionari amb uns ítems concrets.

A continuació, mostro el nostre conte fet amb senyals:





Personalment, penso que les icones i les senyals s'haurien de treballar sempre en l'etapa d'Educació Infantil. Si ens fixem estem envoltats d'icones i senyals que ens permeten entedre com hem d'actuar. Si des de petits no relacionem aquestes imatges amb els infants, després els resultaran estranyes i no estaran familiaritzats amb elles. Potser en un primer moment els nens i nenes no són capaços d'entendre la relació que hi ha entre les imatges i el text, però per això hi ha la mestra, per fer el paper de mediador i estimular el pensament simbòlic de l'infant.


Per finalitzar, vull dir que m'ha semblat una bona idea valorar la feina dels meus companys, perquè a vegades la visió dels alumnes no és la mateixa que la del professor o professora i d'aquesta manera, la persona que guia l'activitat pot tenir en compte l'opinió de la resta de gent i comprovar si s'assembla o no a la seva. Tot i així, he de dir que em resulta difícil valorar la feina dels companys perquè a vegades no comparteixo els mateixos gustos o la manera de fer i per tant, el treball que ells realitzen no s'assembla al que faria jo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada