dimarts, 16 de desembre del 2014

LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL

Per començar aquesta entrada, m'agradaria remarcar que gràcies a les primeres sessions d'aquesta tercera part de l'assignatura d'Alfabetització digital, la meva visió sobre les TIC a educació infantil ha fet un gir de 180 graus. Abans de començar tampoc estava totalment en contra d'utilitzar les noves tecnologies a educació infantil, però tampoc hi estava totalment a favor, en canvi, els debats i les preguntes que hem realitzat a classe m'han fet veure que les TIC a educació infantil són un avantatge, això si, sempre i quan s'utilitzin adequadament.

Així doncs, a l'hora d'introduir les noves tecnologies, els docents han de planificar i trobar estratègies que facin que el primer contacte amb la informàtica desperti interès i alhora satisfacció i, per tant, per poder dur-ho a la pràctica és important que el professorat tingui una bona formació i conegui les limitacions i característiques dels infants.


I per què és un avantatge utilitzar les TIC? Doncs per molts motius: les tecnologies són una font d'informació i de formació, estan plenes de recursos molt útils, de materials didàctics i d'activitats per a infants; són un canal de comunicació compartint i publicant tant amb les famílies, com a altres docents; i a més a més, és ràpid i fiable i té un gran espai d'emmagatzematge per a tasques d'administració, de projecció social, etc. 



S'ha de tenir en compte que l'aprenentatge depèn de les activitats que es realitzen (s'aprèn fent) i les TIC enriqueixen l'aprenentatge i l'ensenyament tradicional aportant recursos i noves maneres de fer. Això si, la seva eficàcia depèn del com i per a què s'usen, és a dir, de la metodologia i l'adequació.

No hem d'oblidar mai que ens hem de posar les ulleres pedagògiques per mirar més enllà! No ens hem de conformar amb el que és habitual. I sobretot, tenir en compte que els infants van a l'escola per ser feliços.


dilluns, 1 de desembre del 2014

ALTRES ACTIVITATS

En aquesta entrada es plasmen la resta d'activitats que hem realitzat durant el curs:

LA FORMA ES TRANSFORMA
Primer de tot hem classificat les formes en geomètriques i orgàniques i després hem realitzat dues activitats amb el programa Inkscape:

Formes a l'atzar
Aquesta activitat l'hem realitzar per parelles i consisteix en fer volar la nostra imaginació i crear un objecte a partir d'un polígon irregular de més de sis arestes. Així doncs, una component ha agafat el control del ratolí i ha creat, en un document nou, un polígon irregular de més de sis arestes que, posteriorment, l'altra component de la parella ha hagut d'anar girant i modificant fins a començar a veure en què es podria transformar. Per tant, sense variar la forma original, hem creat una figura reconeixible per tothom.






En aquesta imatge es diferencien tres formes: la forma poligonal, la forma amb línies corbes i la forma figurativa.


A partir del polígon que va crear la meva companya, vaig crear una... Sabeu què és?













Formes geomètriques
Per fer aquesta activitat hem utilitzat les tres formes geomètriques bàsiques: el triangle, el quadrat i el cercle. Així doncs, amb aquestes formes hem creat un animal.
A veure si endevineu quins animals són!






Aquesta és una imatges d'altres animals fets a partir de figures geomètriques que he trobat per internet.











SUMAR, RESTAR, DIVIDIR I MULTIPLICAR AMB FORMES
En aquesta activitat hem utilitzat el programa Inkscape per encabir totes les peces d'un puzle dins d'un quadrat negre de 600 x 600 píxels. Així doncs, hem posat en marxa el nostre cervell i hem realitzat càlculs simples per reproduir totes les peces a partir de les següents pistes:
- El rectangle groc en relació al quadrat negre té una alçada d'1/3 i una amplada de 2/3.
- El quadrat taronja és la meitat del rectangle groc.
- El diàmetre del semicercle coincideix amb les mides del quadrat, de fet és un quadrat amb els vèrtex arrodonits.
- La figura que sembla un pont és un rectangle al qual li han tret el semicercle i un dels rectangles vermells.
- Els triangles no són més que un quadrat dividit.
                                                                    
He aconseguit crear el puzle!!


Després, amb les peces del puzle hem sigut creatius i hem creat un animal:

         És una girafa!!!

Després d'això, hem afegit textures al nostre animal geomètric amb el programa Inkscape. La primera textura simula la pròpia del pelatge, la segona és d'origen vegetal i la tercera és d'origen mineral.



UN ÀLBUM ANIMAT
En aquesta activitat ens hem inspirat en l'àlbum sense paraules "Oeil pour oeil" de l'il·lustrador Nicolas Bianco-Levrin.
D'aquesta manera, hem creat una senzilla animació utilitzant la tècnica de l'stop motion, és a dir, col·locant dos personatges en un escenari i narrant la història sense fer ús de cap text. Per fer això, primer de tot hem observat amb molta atenció les imatges i hem deduït la història narrada, i després hem afegit un escenari i un nou element que canvia de forma i posició en cada fotograma. Tot això ho hem fet a partir del programa d'ordinador Photoshop i també amb el Movie maker, amb el qual hem realitzat el vídeo amb banda sonora.

La nostra història és la següent: